Djupdykande kroppspråksanalys

Var på ett intressant seminarium idag om presentationsteknik, där jag bl.a. fick lära mig att mitt kroppspråk kan säga mer om mig som person, än vad det sagda ordet ibland gör.

"Vilken tur" tänkte jag först. (Det är ju inte alltid det kommer så mycket vettigt ut ur den här munnen)

Då kanske det finns lite hopp för mig.
Då kanske mitt kroppspråk ökar på min seriösa framtoning lite.
Då kanske jag kan bli tagen på allvar nån gång i framtiden (om jag nu skulle vilja det.)  

Mitt i föreläsningen började jag således att analysera mitt eget kroppspråk lite närmare:

"Få se... Spända axlar... Inte undra på... jag sitter ju som en hösäck... inte så konstigt då... men är jag verkligen så här kutryggig... jo det är jag... åsså är jag väldigt yvig. Gestikulerar hej vilt, hursomhelst... Usch det har jag inte tänkt på tidigare. Åsså har jag lite lätt framåtsträckt hals... ska det vara så? Kan ju aldrig tro. Varför sitter jag jämt och pillar på en penna...? Oj, nu tappade jag den?

Och så här fortsatte det. Efter denna djupdykande analys och fem tappade pennor slog det mig plötsligt:

--- Ingen kommer någonsin att ta mig på allvar. --- 

Va skönt! Jag var lite orolig där ett tag.

Tur att det finns djupdykande analyser.

Skriv en kommentar









Stellan Sjöström

Mångsysslande norrlänning från Kalix med många strängar på sin lyra. Äter surströmming men ratar rödbetssallad. (Ja det var väl det viktigaste)

Tema gjort av Mimmi Thorneus